O Orchestru

Orchestr Collegium Modern Prague vznikl z popudu dvou spolupracovníků, kteří se blíže poznali při přípravě muzikálu Ples upírů- tedy dirigenta Michala Macourka a překladatele libreta Michaela Prostějovského. Vzápětí vstoupil do příprav nového orchestru také dirigent a klavírista Petr Jiříkovský, dlouholetý kamarád a spolužák Michala Macourka. Základní myšlenkou bylo vytvořit těleso se stálými členy, které by bylo schopné hrát hudbu muzikálovou, filmovou, ale i vážnou. Nakonec se podařilo dát dohromady špičkové umělce, kteří se dobře znají již z předcházejících projektů, kteří si rozumí nejen profesně, ale i lidsky.

Díky prezidentovi a zároveň dramaturgovi Collegium Modern Prague má orchestr nejen možnost interpretovat skladby těch nejlepších muzikálových skladatelů, ale i výběr toho nejlepšího z hudby vážné. Složení orchestru odpovídá běžnému divadelnímu obsazení, je ovšem také značně variabilní. Collegium Modern Prague Orchestra je tím pádem schopen koncertovat jak samostatně, tak třeba i jako doprovodná složka bez omezení žánrů, či nástrojových skupin.

Díky spolupráci s předními muzikálovými zpěváky (Michaela Gemrotová, Pavel Vítek, Marián Vojtko a Jakub Hübner) byly od počátku vytvořeny interpretační předpoklady pro nevšední koncerty na jedinečné úrovni.

Michal Macourek (* 1972)


Michal Macourek

dirigent, hudební skladatel a klavírista

Pochází z hudební rodiny, je vnukem hudebního skladatele a dirigenta Harryho Macourka. Vystudoval Pražskou konzervatoř a Akademii múzických umění v oborech klavír, skladba, dirigování (prof. Emil Leichner - klavír, prof. Marek Kopelent - skladba, prof. Radomil Eliška - dirigování).

Účastnil se několika skladatelských a dirigentských kurzů Pierra Bouléze a Krzystofa Pendereckého. Jako dirigent spolupracoval s celou řadou orchestrů u nás i v zahraničí (Bavorský rozhlasový orchestr, New York Chamber Ensemble, Brémská komorní filharmonie, Jihoněmecká filharmonie, Komorní filharmonie Žilina, Symfonický orchestr českého rozhlasu, Plzeňská filharmonie).

V roce 2011 se stal dirigentem v divadle GoJa, kde dirigoval muzikál Les Miserables, poté se roku 2013 stal šéfdirigentem divadla GoJa v rámci hudebního nastudování a prvního uvedení muzikálu Fantom opery v České republice. V roce 2017 jsme mohli vyslechnout v jeho hudebním nastudování muzikál Ples upírů, který byl uváděn do roku 2018.

V roce 1998 získal I. cenu ve Skladatelské soutěži Řeckého ministerstva kultury za skladbu Molekulárium, II. cenu Mezinárodní skladatelské soutěže Lyon v roce 2000, objednávka skladby pro České dny ve Francii v roce 2004. S jeho skladbami se můžeme setkat na nahrávkách Českého rozhlasu (Cembalový koncert, Flétnový koncert, Sonáta pro flétnu a klavír, jako klavírista nahrál 23 sonát Domenica Scarlattiho aj.).

Od roku 1992 dosud je profesorem skladby na Konzervatoři Jaroslava Ježka, roku 2005 se stal hudebním režisérem Českého rozhlasu ČRo 3 Vltava.

Spolu se svou manželkou Kateřinou Macourkovou Hlaváčovou se věnuje komorní hře v Duo Dacapo, se kterým vytvořil řadu nahrávek pro ČRo, mimo jiné kompletní dílo Petra Ebena pro flétnu a klavír.

Petr Jiříkovský (* 1971)


Petr Jiříkovský

klavírista a dirigent

Jeden z nejvýraznějších českých umělců střední generace. Svou kariéru začal jako klavírista – studoval v Praze (u Emila Leichnera a Ivana Klánského), v Paříži (u Eugena Indjice, Itamara Golana) a ve Vídni (komorní hudbu u Michaela Schnitzlera). Kromě sólového vystupování a mnoha aktivit v oblasti komorní hudby rozvíjí od roku 2008 svou profesionální dirigentskou dráhu.

Svými vynikajícími výkony si Petr Jiříkovský jako klavírista získal mezinárodní renomé. Je zván na špičková koncertní podia v Evropě, USA, Jižní Americe, Japonsku, Jižní Koreji a Číně – např. Mozarteum v Salzburgu, Theatre du Chatelet v Paříži, Concertgebouw v Amsterdamu, Kennedyho Centrum ve Washingtonu, Teatro Alfa v Sao Paulu nebo Suntory Hall v Tokiu. Petr Jiříkovský se představil také na mnohých festivalech jako je Salzburger Festspiele, Schleswig-Holstein, Schwetzingen, Sion-Valais, Colmar, Kyoto Autumn.

Jako sólista hrál s mnoha orchestry (Česká Filharmonie, FOK, Pražská komorní filharmonie, Talichův komorní orchestr), pod vedením vynikajících dirigentů jako je Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, James Sedares, Muhai Tang nebo Jean-Claude Casadesus. Domácí publikum mělo možnost poznat Petra Jiříkovského jako sólistu na recitálech festivalu Pražské jaro nebo v prestižním cyklu Světová klavírní tvorba v pražském Rudolfinu.

Petr Jiříkovský je zván k dirigování komorních a symfonických orchestrů (Severočeská filharmonie Teplice, Státní filharmonie Košice, Jihočeská komorní filharmonie, PKO). Vystupoval na několika festivalech a v prestižních koncertních cyklech (Svatováclavský festival, Hudba Pražského hradu). Od roku 2012 působil dvě sezóny jako stálý dirigent opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Na mnoha koncertech vystupuje zároveň v roli dirigenta i sólisty při provedení klavírních koncertů.

Petr Jiříkovský je vyhledávaným komorním hráčem. Od roku 1993 je členem Tria Martinů a postupně začal spolupracovat s dalšími sólisty, především houslisty (Pavel Šporcl, Jan Talich). S Pavlem Šporclem pořídili mnoho nahrávek, z nichž patří mezi nejvýznamnější dvě CD s kompletním dílem Antonína Dvořáka pro housle a klavír, vydaná u firmy Supraphon. Dlouholetá spolupráce se světově uznávaným houslistou Shlomo Mintzem přinesla Petrovi Jiříkovskému další příležitosti a opakovaná pozvání do některých zemí. Po úspěšném turné v Argentině a Brazílii (2007) vedl hned v dalším roce klavírní a komorní mistrovské kurzy na Univerzitě v Sao Paulu (listopad 2008). Od roku 2009 je pravidelným hostem letních mistrovských kurzů Keshet Eilon v Izraeli.

Petra Jiříkovského znají posluchači také z mnoha rádiových záznamů (Vltava, Rádio Classic) a z dalších vynikajících CD titulů, natočených pro různé vydavatele. Jeho nahrávky stěžejních cyklů Bedřicha Smetany (pro Studio Matouš), jehož dílo patří ke klíčovému repertoáru Petra Jiříkovského, jsou vysoce ceněny zahraniční kritikou. Se svým kolegou Danielem Wiesnerem pořídil první světovou CD nahrávku čtyřruční verze Mé vlasti Bedřicha Smetany (v autorově úpravě). S Danielem Wiesnerem připravil Petr Jiříkovský i mnoho jiných programů ze skladeb pro čtyřruční klavír.

Petr Jiříkovský vyučuje sólový klavír a komorní hudbu na Pražské konzervatoři a na Gymnáziu a hudební škole hl. m. Prahy.

Michael Prostějovský (* 1948)


Michael Prostějovský

Textař, libretista, rozhlasový novinář a producent.

Jako autor napsal v 60. a 70. letech 400 písňových textů pro přední české interprety (Nářek převozníka, Šípková Růženka, Pět havranů, Řekněte, odkud vás znám, Do re mi la, Podej mi ruku a projdem Václavák, Když písně lžou, Agáta). V tehdy největší československé gramofonové firmě Supraphon pracoval jako šéf dramaturgie a produkce.

Studoval divadelní a filmovou vědu se zaměřením na hudební divadlo a po svém odchodu do Německa počátkem 80. let měl možnost důkladně poznat muzikálové produkce jak v této zemi, tak i v Londýně a New Yorku. Osmnáct let pracoval jako redaktor německých rozhlasových stanic Deutschlandfunk a Deutsche Welle.

Od počátku 90. let je jedním z těch, kteří budují moderní muzikálovou scénu v Čechách. Je především autorem českých libret muzikálů Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice Jesus Christ Superstar, Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť a Evita a přebásnil verše angloamerického básníka T. S. Eliota pro české uvedení muzikálu Cats (Kočky) stejného skladatele. Z dalších světových titulů má na svém kontě rovněž rockový muzikál Michaela Kunzeho a Sylvestera Levaye Mozart! či klasické dílo autorské dvojice Rodgers a Hammerstein Carousel (Kolotoč). Vytvořil i českou verzi muzikálu Ples upírů. Napsal rovněž texty k původnímu pohádkovému titulu – muzikálu pro rodiny s dětmi Popelka a pro projekt muzikálové adaptace opery Antonína Dvořáka Rusalka – Muzikál přepracoval nejen libreto, nýbrž byl i spoluproducentem a uměleckým šéfem pražské inscenace.

V Národním divadle moravskoslezském spolupracoval s libretistou Alainem Boublilem při realizaci světové premiéry přepracované verze jeho muzikálu Marguerite. V roce 2013 tam působil jako supervizor a autor písňových textů světové premiéry muzikálu Fantom Londýna.

Je autorem první české muzikálové encyklopedie Muzikál expres a na vlnách Českého rozhlasu Dvojka vysílá pravidelně od roku 1990 muzikálový magazín stejného jména. Historii muzikálu přednášel na Katedře divadelní vědy FF UK i na dalších školách.



© Collegium Modern Prague Orchestra